Laboratorul PARADIGMA PROFESIONALIZĂRII CADRELOR DIDACTICE
activează în baza Proiectului de cercetare
,,Fundamentarea paradigmei de profesionalizare a cadrelor didactice în contextul provocărilor societale„,
cifrul: 20.80009.0807.45
Conducător de proiect: Vicol Nelu, doctor în filologie, conferențiar universitar
- Vicol Nelu, dr. conf. univ., cercet. șt. coord.
- Pogolșa Lilia, dr. hab., conf. univ., cercet. șt. princip.
- Țvircun Victor, dr. hab. prof. univ., cercet. șt. princip.
- Patrașcu Dumitru, dr. hab. prof. univ., cercet. șt. coord.
- Afanas Aliona, dr. hab., conf. univ., cercet. șt. coord.
- Zubenachi Mariana, dr. conf. univ., cercet. șt. coord.
- Gherștega Tatiana, dr., cercet. șt.
- Melnic Natalia, dr. lect. univ., cercet. șt.
- Perliman Victoria, doctorandă, cercet. șt. stagiar.
- Raileanu Olga, dr. conf.univ., cercet. șt. coord.
- Cuznețov Larisa, dr. hab. prof. univ., cercet. șt. princip.
- Oloieru Anastasia, dr. lect. univ., cercet. șt. superior
- Simcenco Irina, dr. lect. univ., cercet. șt. superior
Parteneri:
Universitatea de Stat „B.P.Hasdeu” din Cahul
- Mogâldea Iuliana, drd. cercet. șt. stagiar
- Radu Corina, drd., cercet. șt. stagiar
Scopul proiectului: stabilirea noii viziuni postmoderne prin fundamentarea paradigmei de profesionalizare a activității cadrului didactic în contextul noului concept de traseu de profesionalizare, corelând domeniile de: (1) orientare profesională, (2) formare profesională inițială, (3) formare profesională continuă și (4) formare profesională prin aprofundarea nivelului de profesionalism (lifedeep).
Obiectivele generale:
- Analiza holistică și consolidarea expertizei științifice a profesionalizării cadrelor didactice în procesul de formare profesională;
- Reconceptualizarea traseului de profesionalizare a cadrelor didactice în procesul de formare profesională;
- Conceptualizarea și fundamentarea paradigmei de profesionalizare a cadrelor didactice în procesul de formare profesională;
- Valorizarea paradigmei de profesionalizare a cadrelor didactice în procesul de formare profesională.
Rezumat:
Noile concepte esențiale în activitatea cadrelor didactice („educaţia centrată pe copil”, „învăţarea prin descoperire”, „formare/dezvoltare de competențe”, „didactica axată pe competențe/pedagogia competențelor”, „performanța școlară și performanța socială”, standarde educaționale”, „inteligenţa artificială”, „învățare e-learning”, „parteneriat educaţional”) etc., imprimă actului educațional și noua conotație – nevoia de profesionalizare a cadrelor didactice în procesul de formare inițială și continuă concepută.
Alternativele de formare cunoscute („tehnicistă” și „personalistă” bazată pe aptitudini) nu mai satisfac noile realități, iar cea inițiată bazată pe competențe se implementează prea lent și neunivoc, în lipsa unui cadru conceptual-metodologic-praxiologic veritabil. Or, profesionalizarea impune o redefinire radicală a esenței competențelor ce se află la baza unei practici eficace și o altfel de abordare a traseului de profesionalizare din perspectiva pedagogiei competențelor, asigurării condițiilor psihopedagogice în contextul provocărilor societale.
Acestea vizează o modificare de fond a profilului socio-psiho-profesional al cadrului didactic care în prezent satisface în măsură insuficientă profilul structural, conceptual, praxiologic al său. Elaborarea unei paradigme de profesionalizare a cadrelor didactice adecvată provocărilor socio-educaționale moderne va contribui la eliminarea empirismului în activitatea didactică, la formarea de competențe pedagogice și socio-culturale necesare aplicării inevitabile a schimbărilor, depășirea barierelor provocate de tehnologiile digitale avansate, criza valorilor în societate, ale statutului social și rolurilor profesorului și ale elevilor etc.
Viziunea de ansamblu condiționată de nevoile educaționale, societale și practica dezvoltării profesionale a cadrelor didactice pun în valoare ideea cumulativității competențelor profesionale în numeroasele lor manifestări și deschideri de integralitate și coexistență funcțională. În această perspectivă se proiectează fiind imperios necesară fundamentarea teleologică și validarea metodologică și praxiologică a paradigmei de profesionalizare a cadrelor didactice în contextul provocărilor societale, deziderat ce se încorporează adecvat în prevederile Codului Educației și ale Strategiei „Educația 2020”.
Finalităţi:
- Abordări contemporane în descrierea problemei: delimitarea conceptelor „tradițional” și „modern” de formare a cadrelor didactice cu referință la profesionalizarea acestora;
- Repere conceptuale privind profesionalizarea cadrelor didactice;
Model de cercetare experimentală privind condițiile socio-psihopedagogice în asistarea traseului de profesionalizare a cadrelor didactice; - Indicatori și criterii de poziționare a activității de profesionalizare a cadrelor didactice;
- Referențialul de formare personală și profesională a cadrelor didactice;
Conceptul de traseu de profesionalizare a cadrelor didactice cu identificarea etapelor și condițiilor psihopedagogice și sociale de dezvoltare reușită în cariera didactică; - Paradigma de profesionalizare a cadrelor didactice, fundamentată științific, metodologic și validată praxiologic în contextul provocărilor societale;
- Seturi de materiale experimentale privind implementarea paradigmei de profesionalizare a cadrelor didactice axate pe competențe;
Ghiduri metodologice de evaluare a traseului de profesionalizare a cadrelor didactice; - Monografia ,,Paradigma de profesionalizare a cadrelor didactice în contextul provocărilor societale”;
- Studiul monografic „Valorificarea istorică a conceptelor pedagogice în Republica Moldova”.
- Rezumatul proiectului final 2020-2023
- Raport ştiinţific final pentru perioada 2020-2023
- Rezumantul proiectului anual 2023
- Raport ştiinţific pentru anul 2023
- RAPORTUL GENERAL PRIVIND ACTIVITATEA DE CERCETARE ÎN SEMESTRUL I (trim.I, trim. II) 2023
- Raport ştiinţific pentru anul 2022
- Raport ştiinţific pentru anul 2021
- Raport ştiinţific pentru anul 2020
Lista lucrărilor elaborate și editate în cadrul activității de cercetare a membrilor echipei
Monografii colective:
VICOL Nelu, ȚVIRCUN Victor, POGOLȘA Lilia et al. Configurări analitice ale profesionalizării cadrelor didactice în contextul provocărilor societale. Coord.șt.: Pogolșa L., Vicol N. Chișinău: Tipogr. „Print-Caro”, 2020, 206 p.. ISBN 978-9975-48-185-4 4 (disponibilă și pe linkul: biblioteca-virtuala). Premiată cu Diploma of Excellence Euroinvent Book Salon, Iași-România, May 22, 2021
COJOCARU, V., Gh.; COJOCARU, V. Formarea cadrelor didactice din perspectiva profesionalizării carierei didactice: semnificații și implicații actuale. Chișinău: Tipografia UPS „Ion Creangă”, 2020. 218 p. ISBN 978-9975-46-455-0
VICOL Nelu, POGOLȘA Lilia, AFANAS Aliona et al. Dimensionarea societală și psiho-pedagogică în referențierea traseului de profesionalizare a cadrelor didactice în procesul formării continue. Coord.șt.: Vicol N., Pogolșa L.. Chișinău: Tipogr. „Print-Caro”, 2021. 200 p. ISBN 978-9975-48-194-6 (biblioteca-virtuala).
POGOLȘA Lilia, PALADI Oxana, VICOL Nelu (coord. șt.). Prin ani cu destoinicie. In Memoriam Nicolae Bucun. Chișinău: Tipogr. „Print-Caro”, 2021. 273 p. ISBN 978-9975-56-933-0
VICOL Nelu, POGOLȘA Lilia, PATRAȘCU Dumitru et al. Paradigma de profesionalizare a cadrelor didactice în contextul provocărilor societale. Coord.șt.: Vicol N., Pogolșa L, Țvircun V. Chișinău: CEU UPSC, 2022. 174 p. ISBN 978-9975-46-666-0 (disponibilă: biblioteca-virtuala).
VICOL Nelu, POGOLA Lilia, ȚVIRCUN Victor, ZUBENSCHI Mariana. Valorificarea conceptelor pedagogice în învățământul general din Republica Moldova. Coord. șt.: Vicol Nelu, Pogolșa Lilia. Chișinău: CEP UPSC, 2022, 177 p. ISBN
CUZNEȚOV, Larisa, CALARAȘ, Carolina, OLOIERU, Anastasia, RAILEANU, Olga. Valorile și dimensiunile profesionalizării cadrelor didactice: formarea inițială. Chișinău: CEP UPSC, 2023, 163 p. ISBN
Monografii monoautor:
VICOL Nelu. Educația corectivă. O metaforă societală, culturală și psihopedagogică. Chișinău: Tipogr. „Print-Caro”, 2020. 158 p. ISBN 978-9975-48-169-4 (disponibilă: biblioteca-virtuala). Premiată cu Medalia de Bronz la International salon of Invention and Inovative Entreprenership, 12-13 October 2023
VRABII Violeta. Dezvoltarea personală a cadrului didactic: perspective psihosociale. Chișinău: Tipogr. „Print-Caro”, 2020. 208 p. ISBN 978-9975-48-179-3 (disponibilă: biblioteca-virtuala)
VICOL Nelu. Școala și cadrul didactic: traseul ambianței educative prin reușită. Chișinău: Tipogr. „Print-Caro”, 2021. 220 p. ISBN 978-9975-56-945-3. Premiată cu Medalia de Bronz la International salon of Invention and Inovative Entreprenership, 12-13 October 2023 (disponibilă: biblioteca-virtuala)
ȚVIRCUN Victor. Educația – valoare generatoare de valori. Chilinău: Tipogr. „Totex-Lux”, 2023. 257 p. ISBN 978-9975-3524-7-5 (disponibilă: biblioteca-virtuala)
Studiu științifico-metodologic:
ISAC Ștefania. Diagnosticarea pedagogică a nivelului de profesionalizare a cadrelor didactice. Chișinău: Tipogr. „Print-Caro”, 2020, 93 p. ISBN 978-9975-48-180-9 (disponibilă: biblioteca-virtuala)
MOGÂLDEA Iuliana, RADU Corina. Formarea profesională a viitorilor pedagogi în contextul provocărilor societale. Cahul: Tipogr. Centrografic SRL, 2021, 87 p. ISBN 978-9975-88-078-7
MOGÂLDEA Iuliana, RADU Corina. Formarea competenței sociale și a celei de lucru cu copii din familii dezintegrate la viitorii pedagogi. Cahul: Tipogr. Centrografic SRL, 2023, 94 p. ISBN 978-9975-88-117-3
Ghiduri metodologice:
VRABII V., Reglarea afectivă în procesul educațional. Chișinău:Tipogr. „Print-Caro”, 2021. 80 p. ISBN 97809975-56-975-0 (disponibilă: biblioteca-virtuala)
Compendiu:
VICOL Nelu, POGOLȘA Lilia, AFANAS Aliona, ZUBENSCHI Mariana. Valorizarea paradigmei de profesionalizare a cadrelor didactice în formarea continuă. Chișinău: CEP UPS, 2023. 155 p. ISBN
Volume ale materialelor forurilor științifice naționale/internaționale:
Volumul Educația: factor primordial în dezvoltarea societății. Materiale ale Conferinței Științifice Internaționale 10 decembrie 2020. Coord.șt.: Pogolșa Lilia, Bucun Nicolae, Vicol Nelu. Chișinău: Tipogr. „Print-Caro”, 2020, 504 pagini. ISBN 978-9975-48-178-6 (disponibilă: biblioteca-virtuala )
POGOLŞA, Lilia; VICOL, Nelu (coord.). Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei: Ascensiune, Performanțe, Personalităţi. Materialele Conferinţei Ştiinţifice Internaționale, 10 decembrie 2021, IŞE. Chişinau: Tipografia Print-Caro SRL, 2021, p. 9-20. ISBN 978-9975-56-952 (disponibilă: biblioteca-virtuala )
Volumul Profesionalizarea cadrelor didactice: tendințe și realități socio-psiho-pedagogice. Materiale ale Simpozionul Pedagogic Transfrontalier, 14 mai 2021, cu prezență fizică și online. Coord. șt.: Pogolșa Lilia, Paladi Oxana, Vicol Nelu. Chișinău: Tipogr. „Totex-Lux”, 2021. 381 p. ISBN (disponibil și pe: )
Volumul Research – innovation – innovative entrepreneurship. Materialele Congresului Internațional, 13-14 octombrie 2023. Coord. șt.: Coropceanu Eduard et al. Chișinău: CEP UPSC, 2023. 441 p. ISBN 978-9975-46-831-2.-ISBN 978-9975-46-832-9 (PDF) (disponibil pe: Volumul Materialele congresului internaț, 13-14 oct. 2023,.pdf)
Volumul Educația de calitate în contextul provocărilor societale. Materiale ale Conferinței Științifice cu participare Internațională, 17 noiembrie 2022. Coord. șt.: Pogolșa Lilia, Vicol Nelu. Chișinău: CEP UPSC, 2022. 520 p. ISBN 978-9975-46-638-7
Alte lucrări:
Volumul Publicații ale Institutului de Științe ale Educației (1941-2021). Coord. șt.: Pogolșa Lilia, Vicol Nelu, Paladi Oxana. Chișinău: Tipogr. „Print-Caro”, 2021. 361 p. ISBN 978-9975-56-958-3 (disponibilă: biblioteca-virtuala)
Volumul Institutul de Științe ale Educației. Ascensiune. Performanțe. Personalități (1941-2021). Almanah aniversar. Coord. șt.: Pogolșa Lilia, Paladi Oxana, Vicol Nelu. Chișinău: Tipogr. „Print-Caro”, 2021. 141 p. ISBN 978-9975-56-956-9