Laboratorul CALITATE ȘI EFICIENȚĂ ÎN PROCESUL EDUCAȚIONAL
activează în baza Proiectului de cercetare
,,Reconfigurarea procesului de învățare din învățământul general în contextul Provocărilor societale„,
cifrul: 20.80009.0807.27 A
Conducător de proiect: Franţuzan Ludmila, doctor în pedagogie, conferențiar cercetăror
- FRANŢUZAN Ludmila, dr., conf. cerc., cercetător științific coordonator
- HADÎRCĂ Maria, dr., conf. cerc., cercetător științific coordonator
- BÂLICI Veronica , dr., conf. cerc., cercetător științific coordonator
- STRAISTARI – LUNGU Cristina , cercetător științific
- CALLO Tatiana, dr. hab., prof. univ., cercetător științific principal
- PETROVSCHI Nina, dr., hab., conf. univ.
- BULDUMA Viorel, cercetător științific
- MORARI Marina, dr., conf. univ., cercetător științific superior
- ACHIRI Ion , dr., conf. univ., cercetător științific
- SIMION Crenguţa, cercetător științific
- ȚÎBULEAC Ana, cercetător științific
- URSU Zinaida, cercetător științific stagiar
- RĂILEANU Alina, cercetător științific stagiar
- BOCANCEA Viorel, dr., conf. univ., cercetător științific superior
- CAZACIOC Nadejda, doctorandă, cercetător științific stagiar
- PLĂCINTĂ Daniela, doctorandă, cercetător științific stagiar
Scopul proiectului: rezidă în proiectarea modelelor de reconfigurare a procesului de învățare în contextul provocărilor societale.
Obiectivele generale:
- Analiza condițiilor actuale de proiectare şi realizare a procesului de învățare cu evidențierea deficienţelor şi a premiselor de schimbare în contextul provocărilor societale.
- Proiectarea Paradigmei de reconfigurare a procesului de învățare şi a metodologiilor a conexe.
- Dezvoltarea și validarea în experimentul pedagogic a modelelor, metodologiilor, instrumentelor conexe de reconfigurare a procesului de învățare.
- Implementarea și valorificarea metodologiilor în strategii didactice de reconfigurare a procesului de învățare în contextul provocărilor societale.
Rezumat:
Învățarea a constituit și constituie o temă de reflecție și interes major pentru elevi, profesori, părinți, pentru întreaga societate. Deși reflectată în diverse cercetări, rămâne un univers insuficient explorat și influențat continuu de schimbările sociale. Personalitatea autentică devine doar prin valorificarea propriului potențial de învățare, proces generat în învățământul general și continuat pe parcursul întregii vieți. Impactul tehnologiilor informaționale asupra învățării este o realitate, care a impus sistemului educațional conținuturi, metodologii, finalități axate prea mult pe cunoaștere (cognitiv) și mai puțin pe sensibil, estetic, social, fizic. Totodată școala oferă elevilor o pregătire deficitară pentru adaptarea la complexitatea și interdependența culturală, politică, economică a lumii contemporane. Elevii de astăzi au nevoie de dezvoltarea unei viziuni constructiviste asupra învăţării prin organizarea de contexte integratoare ale învățării autentice, de o valorizare socială a învățării, de metodologii, tehnologii practice destinate învățării eficiente şi de tehnici de perfecţionare continuă. Prin această cercetare ne propunem o redefinire a învățării din perspectiva a cel puțin trei realități ale societății contemporane:
- Examinarea cercetărilor semnificative în domeniul conceptului de învățare (teoria pragmatică, behavioristă, cognitivistă, constructivisră), în scopul reconfigurării experiențelor de învățare autentice;
- Accentuarea caracteristicilor cognitive, sociale și emoționale ale noilor generații de tineri, generații etichetați în diverse moduri în literatura de specialitate: nativi digitali, digikids, generația Z etc.;
- Conexiunea proceselor de învățare cu realitățile sociale, economice politice și culturale ale lumii contemporane care se pretind a fi complexe și interdependente.
Astfel, ne propunem o abordare holistică și sistemică a procesului de învățare prin convertirea valorilor educaţiei în experiențe și voințe personalizate ce vor contribui la construcția personalități elevului prin prisma disciplinelor școlare.
În acest scop, vor fi elaborate suporturi teoretice și metodologice de eficientizare a învăţării menite să contribuie la creșterea calității procesului de învățare.
Calitatea învățării și competențele dezvoltate sunt un proces continuu de oportunități flexibile, corelate și adaptate în contexte noi de referință.
Finalităţi:
- Criterii de evaluare a procesului de învăţare.
- Principii, experiențe ale învățării eficiente.
- Studiu de sinteză: Condiții de realizare a procesului de învățare din potențialii bineficiari învățămîntul general.
- Modelului transdisciplinar de reconfigurare a procesului de învăţare.
- Metode, strategi de inovare a practicilor de învățare.
- Repere metodologice privind realizarea învățării integrate.
- Modele, strategii, instrumente de reconfigurare a procesului de învățare pe arii curriculare: Limbă și comunicare, Matematică și Științe, Științe socio-umane și muzică.
- Ghiduri metodologice: Metodologii de reconfigurare a procesului de învățare pe arii curriculare.
- Suporturi metodologice privind eficientizarea procesului de învățare integrată și dezvoltarea competențelor transversale.
- Recomandări metodologice privind eficiența învățării pentru conceptorii de curricula disciplinare.
- Monografie colectivă: Reconfigurarea procesului de învățare în contextul provocărilor societale.
LISTA LUCRĂRILOR ȘTIINȚIFICE
editate în cadrul proiectului de cercetare
(2020-2023)
Monografii:
- FRANȚUZAN, L. (coord.) Învățarea școlară. Probleme de realizare. Perspective de dezvoltare. Monografie colectivă. Chișinău: IȘE, (Tipografia: Print-Caro), 2020. 399p. ISBN 978-9975-48-184-7. Disponibil: aici
- FRANȚUZAN, L., HADÎRCĂ, M., CALLO, T. (coord.). Paradigma de reconfigurare a procesului de învățare. Chișinău: IȘE, (Tipografia: Print-Caro), 2021. ISBN 978-9975-48-193-9. 260p.
Disponibil: aici - CALLO T. Principiul meritologic în învățământ. Chişinău: IȘE (Print-Caro SRL), 2021. ISBN 978-9975-48-192-2.
Disponibil: aici - FRANȚUZAN, L., (coord.) Reconfigurarea procesului de învățare din învățământul general în contextual provocărilor societale. Monografie (în curs de editare)
Lucrări științifico-metodice și didactice:
- BOCANCEA V. Proiecte STEM/STEAM la fizică. Ghid metodic. UPS „Ion Creangă”, Chişinău: 2022 (CEP UPSC). 62 p. ISBN 978-9975-46-683-7.
Disponibil: aici - BOCANCEA V., CAZACIOC N., PLĂCINTĂ D., JECHIU E. Abordarea STE(A)M în educație la disciplinele de studiu fizică, chimie, biologie, geografie. Ghid metodic.UPS „Ion Creangă”, Chişinău: 2022 (CEP UPSC) – 58 p. ISBN 978-9975-46-682-0.
Disponibil: aici - CALLO T. (coord.) Repere metodologice de reconfigurare a învățării. Aria curriculară Limbă și Comunicare. Ghid metodologic. UPS „I. Creangă”, Chișinău: 2022(CEP UPSC), 159 p. ISBN 978-9975-46-664-6.
Disponibil: aici - FRANȚUZAN L. (coord.) Repere metodologice de reconfigurare a învățării. Aria curriculară Matematică și Științe. Ghid metodologic. UPS „I. Creangă”, Chișinău: 2022. 96 p. ISBN 978-9975-46-663-9.
Disponibil: aici - FRANȚUZAN L. (coord.). BULDUMA V., RĂILEANU A. Repere metodologice de reconfigurare a învățării. Aria curriculară Educație socioumanistă. Ghid metodologic. Universitatea Pedagogică de Stat, Chişinău: 2022 (CEP UPSC) 66-68. ISBN 978-9975-46-686-8.
Disponibil: aici - FRANȚUZAN, L. (coord.) Modele de reconfigurare a procesului de învățare. Aria curriculară Matematică și Științe. Ghid metodologic. Chișinău: Print Caro, 2022. ISBN 978-9975-56-977-4. Disponobil: aici
- FRANȚUZAN L. (coord.). Metode și tehnici eficinete de învățare. Ghid methodologic (în curs de apariție).
- HADÂRCĂ M. (coord.). Strategii de reconfigurare a procesului de învăţare. Aria curriculară Limbă şi comunicare. Ghid metodologic. Coord. şt.: M. Hadîrcă, dr., conf. cercet. Chișinău: IŞE (Tipogr. Print-Caro), ISBN 978-9975-164-19-1.
Disponobil: aici - MORARI M. URSU Z., Repere metodologice de reconfigurare a procesului de învățare. Aria curriculară Arte. Ghid methodologic. UPS „Ion Creangă”, Chişinău: 2022 (CEP UPSC), 106 p. ISBN 978-9975-46-667-7.
Disponibil: aici - MORARI, M. URSU Z., Modele de reconfigurare a procesului de învățare. Aria curriculară Arte. Ghid methodologic. Institutul de Ştiințe ale Educației. Chişinău: 2022 (CEP UPSC). – 115 p., ISBN 978-9975-46-665-3.
Disponibil: aici
Materiale ale conferințelor științifice naționale/internaționale:
- Metodologii de învățare eficientă în contextul noilor provocări societale. Volumul VI al Conferinței Republicane a cadrelor didactice.
Disponibil aici - POGOLȘA L.., FRANTUZAN L. (coord.) Învățarea școlară în contextul provocărilor societale. Materialele Simpozionului Științific Transfrontalier 23 iunie, 2023.(în curs de editare)
Alte lucrări:
- HADÎRCĂ M. Competența de comunicare: conceptualizare, formare, evaluare. Monografie. Tipografia Garomont Studio, Chișinău, 2023, 218p. ISBN 978-9975-162-54-8.