Laboratorul ASISTENȚĂ PSIHOLOGICĂ ÎN EDUCAȚIE
activează în baza Proiectului de cercetare
,,Bazele teoretice și metodologice ale asigurării activității psihologice în sistemul de învățământ general din perspectiva provocărilor societale„,
cifrul: 20.80009.1606.10
Conducător de proiect: Cucer Angela, doctor în psihologie, conferențiar cercetăror
Distincții:
DIPLOMĂ DE EXCELENȚĂ . EUROINVENT BOOK SALON, Iași România, 22 mai 2021
MEDALIA DE ARGINT. EUROINVENT BOOK SALON, Iași, România, 26 – 28, mai 2022.
MEDALIA DE BRONZ. EUROINVENT BOOK SALON, Iași România, 15 mai 2023.
MEDALIA DE ARGINT. Salonul Internațional INNOVATIVE ENTREPRENEURSHIP, 13-14 octombrie, Chișinău, Republica Moldova, 2023.
MEDALIA DE BRONZ. Salonul Internațional INNOVATIVE ENTREPRENEURSHIP, 13-14 octombrie, Chișinău, Republica Moldova, 2023.
INSTITUTUL DE CERCETARE INOVARE ȘI TRANSFER TEHNOLOGIC
- CUCER Angela, dr. în psihologie, conf. cercet., cercetător științific coordonator, conducător proiect
- RACU Jana, dr.habilitat psihologie, profesor universitat, consultant științific
- RACU Iulia., dr.habilitat psihologie, conf. universitar, cercetător științific coordonator
- MAXIMCIUC Victoria, dr. psihologie, conf.universitar, cercetător științific
- CIOBANU Adriana, dr. psihologie,conf.univ., cercetător științific coordonator
- FURDUI Emilia, cercetător științific
- BATOG Mariana, cercetător științific
- LUNGU Tatiana, cercetător științific
- Golovei Lilia., cercetător științific
Parteneri:
UNIVERSITATEA DE STAT DIN MOLDOVA
- POTÎNG Angela, dr. în psihologie, conf. univ., cercetător științific superior
- COJOCARU Natalia, dr. în psihologie, conf. univ., cercetător științific superior
- TARNOVSCHI Ana, dr. în psihologie, conf. univ., cercetător științific
- CERLAT Raisa, dr. în psihologie, conf. univ., cercetător științific superior
- DOLINSCHI Cristina, cercetător științific stagiar
- GUȚU Olga, cercetător științific stagiar
Scopul proiectului: determinarea bazelor teoretice și metodologice ale asigurării activității psihologice în învățământul general din perspectiva abordărilor societale contemporane.
Obiectivele generale:
- Analiza politicilor naționale și internaționale cu referire la asigurarea activității psihologice în sistemul de învățământ general. Realizarea analizei metodologiilor existente de asigurare psihologică în sistemul de învățământ general.
- Elaborarea dimensiunilor conceptuale și modelelor de asigurare a activității psihologice în sistemul de învățământ general din perspectiva abordărilor societale contemporane.
- Actualizarea, adaptarea, elaborarea, experimentarea și validarea complexelor de metodologii pentru prevenţie, evaluare și intervenţie psihologică.
- Definitivarea complexelor de metodologii pentru prevenţie, evaluare şi intervenţie psihologică; implementarea și diseminarea rezultatelor obţinute în cadrul proiectului.
Rezumat:
Proiectul definește bazele teoretice și praxiologice ale asigurării activității psihologice în învățământul general din perspectiva abordărilor societale contemporane. Pentru a răspunde acestora sunt promovate investigații cu referire la asigurarea condițiilor psihologice optime în desfășurarea procesului de învățământ general.
Cercetarea propune analiza politicilor naționale și internaționale cu referire la asigurarea activității psihologice în sistemul de învățământ general; realizarea expertizei metodologiilor existente de asigurare psihologică; elaborarea dimensiunilor conceptuale și a modelelor de asigurare a activității psihologice în sistemul de învățământ general; actualizarea, adaptarea, elaborarea, experimentarea, validarea, implementarea și diseminarea ghidurilor metodologice pentru prevenţie, evaluare şi intervenţie psihologică per diverse domenii de dezvoltare: cognitiv; afectiv; psihocomportamental – din perspectiva schimbărilor reale în societatea contemporană.
Realizarea unei astfel de cercetări, devine o direcție strategică de asigurare a calității învățământului și poate fi valorificată prin: prevenirea dificultăților în dezvoltarea copilului; optimizarea procesului de adaptare psihosocială la noile condiții societale; facilitarea comunicării eficiente în vederea antrenării abilităților sociale; asigurarea parteneriatelor eficiente în scopul construirii relațiilor pozitive; selectarea metodologiilor și instrumentelor de evaluare și intervenție în funcție de vârsta și particularitățile de dezvoltare ale copilului etc.
Vor fi actualizate, adaptate și elaborate ghiduri metodologice psihologice pentru dezvoltarea personală; formarea și dezvoltarea competențelor prosociale; comunicare; colaborare și cooperare; negociere; relaționare; adaptare la situațiile solicitante ale vieții; rezolvarea problemelor și luarea deciziilor; autodezvoltare; autoevaluare; depășirea situațiilor de criză, conflict și risc etc.
Abstract: The Project defines the theoretical and praxiological basis of psychological activity assurance in the general educational system from the perspective of modern societal approaches. For responding to those needs must to be provided researches of optimal psychological conditions assurance for conductind the general educational learning processus. The research propose the analyze of national and international politics regarding national psychological activity asisurance in the systeme of general education; psychological expertise of existing methodologies for psychological conditions assurance; creating the conceptual framework and a models for the assurance of psychological activity in the general educational system; also to update, to adapt, to elaborate methodological complexes and to provide experimental application. Methodological complexes for prevention, evaluation and psychological intervention would be validated, implemented and disseminated by the domains of development: cognition, affective, psycho-behavioral – from the perspective of real changes in the modern society. This research is a strategic direction for assurance the quality of education and can be capitalizated by: preventing chidren development dificullties; makind optimal psychosocial process of
adaptation to the modern societal conditions; facilitate comunication, making it effective for social abillities training;assurance of effective partnerships for building pozitive relationships; selection of methodologies and instruments for evaluation and intervetion depending on the age and developmental characteristics of the child, etc.etc. Thus, would be updated, addapted and developed complexes of psychological methodologies for personal development; for formation and the development of prosocial competences; communication; colaboration and cooperation; negociation; relationship;adaptation to the demanding situations of life; problem solving and decision making; self-development; self-evaluation;
overcoming crisis, conflict and risk situations etc.
Finalităţi:
- Abordări contemporane în descrierea problemei;
- Metodologii de expertizare a activității psihologice în sistemul de învățământ general; domenii; criterii; indicatori; indici;
- Baze de date experimentale referitor la situaţia actuală şi nevoile recente de asigurare psihologică ale beneficiarilor;
- Sugestii (repere) conceptuale ale dezvoltării activității psihologice în strucutra sistemului educațional modern;
- Concepția asigurării activității psihologice în sistemul de învățământ general care prezintă argumente pentru nevoia de schimbare (analiza situației; rezultatele constatării; scopul cercetării; obiectivele cercetării; acțiunile de management inovativ; algoritmul activităților de cercetare; metodologiile necesare etc.);
- Model de cercetare experimentală referitor la nevoile de restrucutrare a asigurării activității psihologice în sistemul educaţional;
- Seturi de materiale experimentale pentru asigurarea activității psihologice în sistemul de învăţămînt general;
- Bază de date obţinută în experimentul de aprobare a materialelor elaborate;
- Ghiduri metodologice aprobate pentru asigurarea activității psihologice în sistemul eduacațional modern;
- Informaţii referitoare la modalitaţile de aplicare a rezultatelor de către psihologii şcolari;
- Structuri organizaționale de diferit nivel pentru asigurarea activității psihologice în sistemul de învăţămînt general.
LISTA LUCRĂRILOR ȘTIINȚIFICE
editate în cadrul proiectului de cercetare
Bazele teoretice şi metodologice ale asigurării activității psihologice în sistemul de învățământ general din perspectiva abordărilor societale contemporane”.
Cifrul: 20.80009.1606.10
(2020-2023)
- Monografii colective:
- Politici naţionale și internaţionale de asigurare a activităţii psihologice în sistemul de învăţământ general: Monografie colectivă / coordonatori știinţifici: Nicolae Bucun, Oxana Paladi; Ministerul Educaţiei, Culturii și Cercetării, Institutul de Știinţe ale Educaţiei. – Chișinău: Institutul de Știinţe ale Educaţiei, 2020. 516 p. ISBN 978-9975-48-186-1. Premiată cu Diploma of excellence la EUROINVENT BOOK SALON, 2021, Iași România.
- Cercetări privind asigurarea activităţii psihologice în sistemul de învăţământ general din Republica Moldova: Monografie colectivă / A. Bolboceanu, O. Paladi, A. Potâng, A.Cucer [et al.]; coordonatori ştiinţifici: Oxana Paladi, Angela Potâng; Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării, Universitatea de Stat din Moldova, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei. – Chişinău: CEP USM, 2021. – 211 p.: fig. color, tab. Referinţe bibliogr. la sfârşitul cap. – 50 ex. ISBN 978-9975-152-16-7. 373.015.3(478). Premiată cu Medalia de Argint la EUROINVENT BOOK SALON, 2022, Iași România.
- Bazele teoretice ale asigurării activității psihologice în sistemul de învățământ general din perspectiva abordărilor societale contemporane: Monografie colectivă / Aglaida Bolboceanu, Oxana Paladi, Angela Potâng [et al.]; coordonatori științifici: Oxana Paladi, Angela Potâng; Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova, Institutul de Ştiințe ale Educației, Universitatea de Stat din Moldova. – Chişinău: Institutul de Științe ale Educației, 2021 (Print-Caro SRL). – 391 p.: fig., tab. Aut. indicaţi pe vs. f. de tit. – Bibliogr.: p. 370-391 (372 tit.). – 50 ex. ISBN 978-9975-56-976-7. Premiată cu Medalia de Bronz la EUROINVENT BOOK SALON, 13.05. 2023, Iași România.
- CUCER A., RACU J., FURDUI E., BATOG M., LUNGU T. Aspecte ale activității psihologului școlar în învățământul general. Monografie colectivă. Coord: Cucer Angela, Racu Jana. Institutul de Cercetare, Inovare și Transfer Tehnologic al UPSC. Chișinău: CEP UPSC, 2023, 273p. ISBN (în curs de apariție).
Monografie mono autor:
- PALADI O. Orientările valorice și adaptarea psihosocială la vârsta adolescenței: abordări teoretice. Monografie/ Paladi O. conducător științific:Nicolaie Bucun; Ministerul Educației și Cercetării, Institutul de Științe ale Educației – Chișinău: S.n.,2021 (Print – Caro SRL). Chișinău 2021. 261p. ISBN 978-9975-48-190-8
Ghiduri metodologice:
- Prevenția, evaluarea și intervenția psihologică: domeniul psihocomportamental: Ghid metodologic/Angela Cucer, Jana Racu, Iulia Racu [et al.] ; coordonatori științifici: Angela Cucer, Jana Racu ; Ministerul Educației și Cercetării, Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă”, Institutul de Cercetare, Inovare și Transfer Tehnologic. – Chişinău : S. n., 2022 (CEP UPSC). – 220 p. ISBN 978-9975-46-677-6. Premiat cu Medalia de Argint la International salon of Invention and Inovative Entreprenership, 10.2023, Chișinău.
- BATOG M. Asigurarea suportului metodologic la dimensiunea afectivă pentru învățământul primar și gimnazial: (Ghid metodologic) / Batog Mariana; coordonator științific: Angela Cucer; Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova, Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă”. – Chişinău: S. n., 2022 (CEP UPSC). – 129 p. ISBN 978-9975-46-662-2 Premiat cu Medalia de Bronz la International salon of Invention and Inovative Entreprenership, 10.2023, Chișinău.
- CUCER A., RACU IU., CIOBANU A., MAXIMCIUC V., GOLOVEI L. Ghid teoretico-metodologic privind activitatea psihologului școlar la dimensiunea afectivă și psihocomportamentală a elevilor din învățământul liceal. științific Angela Cucer, Ministerul Educației și Cercetării, Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă”, Institutul de Cercetare, Inovare și Transfer Tehnologic. – Chişinău : S. n., 2023 (CEP UPSC). – 210 p. ISBN (în curs de apariție).
Volume ale materialelor forurilor științifice naționale/internaționale:
- Cercetarea în științele educației și în psihologie: provocări și perspective. În memoriam profesorului Nicolae Bucun. Materialele conferinței științifice naționale, 16 septembrie 2021 / coordonatori ştiinţifici: Lilia Pogolşa [et al.]; comitetul ştiinţific: Pogolşa Lilia [et al.]. – Chişinău: S. n., 2021 (Print-Caro SRL). – 399 p.: ISBN 978-9975-56-934-7.
Alte lucrări
- Prin ani cu destoinicie: în memoriam Nicolae Bucun / Pogolșa Lilia, Paladi Oxana, Vicol Nelu [et.al] Ministerul Educației și Cercetării al Republicii Moldova, Institutul de Științe ale Educației – Chișinău:S.n. 2021 (Print-Caro SRL), 272p. ISBN 978-9975-56-933-0.
LISTA MANIFESTĂRILOR ȘTIINȚIFICE
Laboratorul Asistența Psihologică în Educație
în cadrul proiectului de cercetare
Bazele teoretice şi metodologice ale asigurării activității psihologice în sistemul de învățământ general din perspectiva abordărilor societale contemporane”.
Cifrul: 20.80009.1606.10
(2020-2023)
- Secția: Asigurarea psihologică a activității sistemului de învățământ general în cadrul Conferinţei Ştiinţifice Internaţionale Educaţia: factor primordial în dezvoltarea societăţii. Institutul de Științe ale Educației, Chișinău, 09-10 octombrie 2020.
- Conferința științifică națională cu participare internațională Psihologia aplicativă din perspectiva abordărilor societale contemporane, Institutul de Științe ale Educației, Universitatea de Stat din Moldova. 25.09.2020.
- Secția: „Modele de asigurare a activității psihologice în sistemul educațional” în cadrul Conferinței Științifice Naționale cu participare internațională „Institutul de Științe ale Educației: ascensiune, performanțe, personalități”, IȘE. 10.12.2021.
- Secția: Cercetarea in psihologie: provocări, perspective În cadrul Conferinţa ştiinţifică naţională Cercetarea in științe ale educației și in psihologie: provocări, perspectiv e in memoriam Profesorul NICOLAE BUCUN, 16 septembrie 2021.
- Secția: Dezvoltarea serviciului psihologic în învățământul general din perspectiva abordărilor societale, în cadrul Conferinței Naționale cu participare internațională Educația de calitate în contextul provocărilor societale. din 21 octombrie 2022, ICITT din cadrul UPS ,,I. Creangă”. Chişinău: S.n., (CEP UPS), 2022.
- Workshop „Modalități de colectare și analiză a datelor în cercetarea calitativă”. în cadrul Conferinței Internaționale de psihologie aplicată „Actualități și perspective în cercetarea psihologică” a II-a, organizată în colaborare cu diverse instituții de peste hotare, USM, 29-30 noiembrie 2022.
- Seminarul Internațional „Applied Psychology in the Context of Societal Changes / Psihologia aplicată în contextul schimbărilor sociale”, ediția I și II. Evenimentul, desfășurat în baza acordului de parteneriat dintre USM, IȘE și UME (Ucraina), 25 septembrie, 2020, 2021. în format on-line: http://usm.md/?p=1778 http://usm.md/?p=1657 ; https: // www. youtube.com/watch?v=rZ09GfaIRz0
- Seminarul științifico-metodologic „Asistența psihologică a elevului din învățământul general”, Institutul de Științe ale Educației, Centrul de dezvoltare personală și profesională „Psihologie. md.” Chișinău, 06.10.2022.
- LANSARE DE CARTE (8 iunie 2023).
- Seminarul metodologic: „Asigurarea suportului psihologic pentru învățământul liceal: domeniile afectiv, psihocomportamental, cognitiv ” organizat de Institutul de Cercetare, Inovare și Transfer Tehnologic. Formator: Angela CUCER dr., conf. cercet., 27 septembrie 2023 (6 ore contact direct).
- Secția: Asistența psihologică în educație în cadrul Conferința Științifică națională cu participare internațională: Educația în contextul provocărilor societale: paradigme inovații, transfer tehnologic, 11.2023.